Foto: Gudmand

mandag den 18. januar 2010

Evaluering af ugen

220 km blev facit paa en haard foerste uge i Dullstroom. Jeg er godt tilfreds med maengden, men ogsaa med de kvalitets pas jeg har lavet. Og hvis i synes jeg traener haardt saa kan jeg fortaelle at der er nogle som oeger traeningen meget mere end jeg har gjoert paa denne traeninglejr.

Jeg kan fortaelle lidt om den svenske maratonloeber som jeg bor paa vaerelse med. Han hedder som sagt Anders Marcussen og er tidligere moderne 5-kaemper. Han har loebet ca. 2:40 timer paa marathon. Til daglig er han Civilingenioer i Sverige og traener ca. 80 km om ugen fordelt paa ca. 6 pas. Saa han er en loeber mange danske supermotionister kan relatere til. Mens han har vaeret hernede har han foroeget sin traening voldsomt. Den foerste uge loeb han 187 km og denne uge loeb han 200 km, med tre kvalitetspas hver uge. Begge uger selvsagt personlige rekorder. Jeg taenkte det var lidt vildt at oege saa meget og spurgte ham derfor om han ikke var bange for at blive skadet. Han svarede at det var han skam ikke fordi her paa traeningslejr havde han mulighed for at restituere optimalt efter hvert pas, og det har han ikke mulighed for derhjemme fordi han har et saa kraevende job. Det synes jeg var et rigtig godt svar, og ogsaa en fed holdning som maaske kunne inspirere mange danske loebere til at presse citronen lidt naar muligheden byder sig. Lad vaere med at vaere alt for bange for skader. Lyt til kroppen og laer at kende forskel paa muskel og sene oemhed. Muskeloemhed er er ikke slem, men seneoemhed derimod maa man tage vare paa.

Men husk dette er bare min holdning! Saa hvis man bliver skadet ved at oege traeningen (hvilket jo desvaerre sker engang imellem) saa giv ikke mig hele skylden! ;-)
Men husk: NO PAIN, NO GAIN!

2 kommentarer:

  1. Hej Morten
    For det første tak for at vi må læse med i din træningslog. Det er stor inspiration for os lidt mere dødelige motionister. Det har i hvert fald fået mig ud af hængekøjen et par gange når jeg syntes vejret var for dårligt. Det også glædeligt hvis du kan inspirere andre i dansk atletik. Måske mængde+kvalitet og ikke kun kvalitet får en renæsance. Er du inspireret af Lydiard?
    Mht svenskeren vil jeg nu mene det virker som et halsbrækkende initiativ. Hvis han er skadesfri i næste uge og om en måned er det nærmest et mirakel. Men mirakler forekommer jo:-)

    SvarSlet
  2. Hej Kaare, Jeg er glad for at du laeser min blog og bliver inspireret.
    Og ja jeg traener efter Lydiards principper. Jeg har beskrevet principperne under en kommentar fra tidligere paa ugen saa tjek det ud.
    Angaaende svenskeren saa tror jeg mange vil blive overrasket over hvad de kan holde til af traening. (Hvis de vel og maerke loeber paa stier og ikke asfalt) Man finder jo foerst ud af hvad man kan holde til naar man har proevet sig ad. Men ja hans eksempel er lidt ekstremt.

    Mvh Morten

    SvarSlet